Volgeplande zeer interessante dag - Reisverslag uit Sjanghai, China van Nanny Bouten - WaarBenJij.nu Volgeplande zeer interessante dag - Reisverslag uit Sjanghai, China van Nanny Bouten - WaarBenJij.nu

Volgeplande zeer interessante dag

Door: Nanny

Blijf op de hoogte en volg Nanny

08 April 2015 | China, Sjanghai

Allereerst dank voor jullie reacties. Is ook leuk voor mij om te lezen dat jullie mij volgen.
Heerlijk het zonnetje schijnt eindelijk in Shanghai. De regen verveelt snel. Wel grappig dat overal waar je een gebouw binnen wil staat een bak met plastic plu beschermers. Zo voorkom je dat de vloer nat wordt door het druppen van je plu. Geen plu bak zoals bij ons.
Vandaag dus de zonnebril op. Vroeg vertrokken met metro naar shanghai railway station op bezoek bij Benelux Chamber of Commerce (BenCham). Ashley, onze studente Chinees die tijdens haar studie ook bij de receptie werkte als receptioniste, loopt daar nu stage. Even het kantoor binnen gewipt, maar dat was te klein om onze delegatie te ontvangen. Dus moesten we naar Zoo Coffee. Hele hippe koffietent met allemaal beesten (zie foto van Rob en Pieter).
Er werken veel Belgische meisjes. Het is een soort business club. Ze helpen de leden met netwerken en met elkaar business doen tussen Benelux en China. Zij organiseren events voor de leden. De leden komen van AkzoNobel t/m C&A. Zeer gedreven team en Ashley heeft het daar naar haar zin. Jacqueline heeft haar nog verder op weg geholpen met haar Analyse en Adviesopdracht.
Vooraan in de middag naar Motion Global, Smart Buy Glasses waar alumni Tommy en Alexandra werken. Een team met zeer jonge medewerkers verkopen brillen, contactlenzen en zonnebrillen online. Hun website is gefocust op zonnebrillen. Ze verkopen meer dan 180 verschillende merken en natuurlijk een stuk goedkoper dan in de winkel. Online marketing is hot! Op youtube zetten ze filmpjes met modellen die de zonnebrillen dragen zodat je kunt zien hoe het uitziet. Hun werktaal is Engels, maar het feit dat ze Chinees spreken is erg handig. Hun klantenservice afdeling kan 15 verschillende soorten talen behandelen. Er zit een heel e-mail management systeem achter. Zo krijg je als klant meteen een automatisch antwoord en er zit een volgsysteem aan vast zodat je kunt zien hoe lang de levering duurt. Er zit veel vernuft achter waardoor je bij googelen op sunglasses of gafas de sol bijvoorbeeld op hun site terechtkomt.
Ze willen er naar toe dat je dmv het kijken in je webcam een oogmeting krijgt en dat zij zo weten welke sterkte je bril of lens nodig heeft.
Zij gaven aan dat ze het heel belangrijk vinden dat onze studenten online marketing geleerd krijgen. Toen zij afstudeerden hadden we dat nog niet het curriculum. Inmiddels is daar verandering in aangebracht. Omdat ze leidinggevende functies hebben gaven ze aan dat ze het vak management hebben gemist. Ook dat zit inmiddels in het curriculum voor de studenten die dit kiezen. En dat hebben ze het over het programma excel. Dat gebruiken ze heel veel bij dit bedrijf. Tommy zegt dat je heel veel met excel kunt doen en dan hebben ze het over Vlookup/pivot/sumif(s) en zo nog meer dingen die mij niet zeggen.
Daarna op bezoek geweest bij alumnus Jac. Hij is operation manager van Alter. Zij hadden net een nieuwe showroom geopend waar allemaal kleding van jonge designers te koop was voor bedrijven. Een hele grote hal die vol hing met moderne kleding. Voordat we hier naar toegingen waren we nog bij de tent waar vandaag de Shanghai fashion week werd geopend. Terwijl we daar waren sloot Heleen een andere alumna bij ons aan. De afgestudeerden die hier in Shanghai werken hebben het helemaal gemaakt. Super leuk om te zien dat zij in zo'n miljoenen stad een geweldige job hebben.
Toen zijn we naar Yuyan Garden geweest. Het was half 5 en de tuin was nog een half uurtje open. Het was in een heel druk toeristisch gebied. Iedereen kon een uurtje zijn gang gaan.
Om half 6 met de hele groep door een oude Chinese wijk gelopen. Vroeger bestond Shanghai uit alleen maar dit soort wijken, maar bijna alles is platgewalst en heeft nu torenflats. 's Avonds gezamenlijk diner bij Long Boat Cool Docks waar we heerlijk hebben genoten van de zuidoost Aziatische keuken. Met de taxi terug naar het hotel (dat is hier zeer goedkoop).
Morgenochtend gaan we naar vliegveld en vliegen 's middags naar Osaka in Japan. Tot morgen! Ik probeer weer verschillende foto's toe te voegen.

• 08 April 2015 - 19:02

Leila Medjadji:

Zo te zien en lezen verloopt het allemaal prima. De foto's worden ook steeds relaxter :-)
    Druk programma in zo'n korte tijd, maar het lijkt me een fantastische ervaring voor jullie allemaal.
    Veel plezier nog en tot volgende week.

groetjes
    Leila

P.s. Bij ons gaat de zon steeds harder haar best te doen!

• 08 April 2015 - 22:06

Lies:

goede reis allemaal, je vliegt wat af, volgens mij letterlijk en figuurlijk. Geniet en groet aan allen.
    lies

• 08 April 2015 - 22:18

Audrey:

Leuk om jullie zo te kunnen volgen! Geniet er van en een goede vlucht morgen!

• 09 April 2015 - 12:37

Angelique:

groetjes aan iedereen, geniet en leuk om je verhalen/avonturen te lezen

Verslag uit: China, Sjanghai

Japan 2

09 April 2015

Japan 1
Nanny

Werkzaam als coördinator bedrijfsvoering bij de Faculteit International Business and Communication van Zuyd Hogeschool Maastricht. De faculteit bestaat uit 4 verschillende opleidingen. Van 3 t/m 13 april reis ik samen met 19 collega's van de opleiding Oriëntaalse Talen en Communicatie naar Dubai, Shanghai en Osaka. De studenten die deze opleiding volgen kiezen voor het leren van de taal Arabisch, Chinees of Japans. Deze reis is o.a. georganiseerd omdat het van groot belang is dat er meer verbinding tussen de verschillende vakken die de studenten van deze opleiding krijgen te creëren. Vanuit mijn eigen functie vind ik het eveneens van belang om vanuit de ondersteunende groep te zoeken naar meer synergie tussen de support staff en het onderwijzend personeel. Ik werk al 40 jaar in het onderwijs en vind het een hele eer dat ik ben uitgenodigd om aan deze reis deel te mogen nemen.

Actief sinds 21 Maart 2015