Konnichiwa - Reisverslag uit Osaka, Japan van Nanny Bouten - WaarBenJij.nu Konnichiwa - Reisverslag uit Osaka, Japan van Nanny Bouten - WaarBenJij.nu

Konnichiwa

Door: Nanny

Blijf op de hoogte en volg Nanny

10 April 2015 | Japan, Osaka

Weer vroeg op pad naar Furono technologie. Een bedrijf voor elektronische benodigdheden voor de marine en voor de industrie.
Navigatie systemen, radar voor vissers en draadloze communicatie apparaten. Daar werkt een jongen van OTC Japans. We kregen een presentatie van deze jongen en zijn bazen. De bazen waren grappige Japanners, iets wat ik heel anders had verwacht. Ze konden goed Engels spreken. Een enorm bedrijf met 2800 werknemers dat over de hele wereld haar klanten en kantoren heeft. De afgestudeerde had eerst MBO ICT gedaan en daarna Japans. Een mooie combinatie dat hem letterlijk en figuurlijk ver heeft gebracht.
Met een deel van de groep naar Kyoto gereisd per trein en de Kinkakuji, gouden tempel met mooie tuin bewonderd. Het regende pijpenstelen en ondanks dat was het stervens druk. Iedereen met een plu in de ene hand en een fototoestel of iPhone in de andere hand. Er is een boek over deze tempel geschreven: 'Het Gouden paviljoen' van Mishima. Janneke mijn collega zegt dat het een mooi boek is. Nog naar de overdekte winkelstraten geweest. We zien af en toe nog sporen van de kersenbloesem, maar door de regen vallen de bloemen er snel af.
Heerlijk sushi gegeten. Ik vind het eten super lekker, maar daar komt ze weer, ik vind het niks om met stokjes te eten. Ook weer een aparte ervaring dat we naar een aparte kamer werden gebracht. Het lijkt of je op de grond moet gaan zitten omdat de tafel nagenoeg geen poten heeft en omdat er kussentjes op de grond liggen. Maar als je je benen onder de tafel steekt dan kun je ze gewoon naar beneden laten hangen. Heeft een beetje weg van het idee van een zitkuil. Toen wij pas getrouwd waren was dat best wel in, maar natuurlijk niet hetzelfde zoals dit geweldige idee. Alhoewel het me heel moeilijk lijkt om die put schoon te maken. Maar daar hebben ze ook weer iets op verzonnen. Je moet bij binnenkomst van het restaurant je schoenen uit doen en loopt op kousenvoeten door het restaurant. Voor de w.c. staan dan weer slippers om aan te trekken.
Morgen gaan we weer naar Kyoto maar dan naar een ander deel van de stad.
Ben net ff in bad geweest. Ik zat er als een rolmops in zo klein. De wc's zijn ook apart. Zodra je gaat zitten begint het water al te lopen. Dat is om te voorkomen dat anderen horen welke geluiden je maakt. Op het vliegveld was er een wc met een mogelijkheid om muziek aan te zetten terwijl je je behoefte aan het doen bent.
O ja nog iets frappants: in de restaurants mag je roken en op sommige delen van de straat mag er niet gerookt worden. Zo vreemd.
Fijn weekend allemaal!

• 10 April 2015 - 20:39

Hans:

Mooi verteld! Geniet morgen nog maar.

• 10 April 2015 - 21:29

Ton En Ans.:

Hallo Nanny,
    We beginnen steeds beter te beseffen welke geweldige reis jij maakt. Ook je verslagen getuigen van jouw betrokkenheid hierbij en welke kwaliteiten er in jou schuilen.
    We zijn best trots op zo' n zus en schoonzus.
    Groeten van Ton en Ans.

Japan 2

09 April 2015

Japan 1
Nanny

Werkzaam als coördinator bedrijfsvoering bij de Faculteit International Business and Communication van Zuyd Hogeschool Maastricht. De faculteit bestaat uit 4 verschillende opleidingen. Van 3 t/m 13 april reis ik samen met 19 collega's van de opleiding Oriëntaalse Talen en Communicatie naar Dubai, Shanghai en Osaka. De studenten die deze opleiding volgen kiezen voor het leren van de taal Arabisch, Chinees of Japans. Deze reis is o.a. georganiseerd omdat het van groot belang is dat er meer verbinding tussen de verschillende vakken die de studenten van deze opleiding krijgen te creëren. Vanuit mijn eigen functie vind ik het eveneens van belang om vanuit de ondersteunende groep te zoeken naar meer synergie tussen de support staff en het onderwijzend personeel. Ik werk al 40 jaar in het onderwijs en vind het een hele eer dat ik ben uitgenodigd om aan deze reis deel te mogen nemen.

Actief sinds 21 Maart 2015